Pearl Octopuss.y

Pearl Octopuss.y

− Det er en ære å få designe et smykke som redder liv.

En glitrende hyllest til alle som er berørt av brystkreft

Cathrine Børter, kvinnen bak supersuksessen Pearl Octopuss.y, har designet årets Rosa sløyfe – en glitrende hyllest til alle som er berørt av brystkreft. 

Pearl Octopuss.y ble startet i 2018, og er kjent for sine eksentriske og maksimalistiske smykker, øredobber, ringer og klær. De første smykkene var ørepynt som lignet små blekkspruter, og siden øredobbene var laget av perler, kalt hun dem Pearl Octopuss. Da hun skulle gi merket et navn, la hun til en «y» på slutten for å gjøre det «hakket mer sassy». 

Den er liten, feminin og har snert. Jeg har designet drømmesløyfa med krystaller og rosa perler. Den ser litt ut som en blekksprut, og det passer perfekt.

Cathrine Børter. 

Pearl Octopuss.y, beundres av moteprofiler verden over, og brukes av mange store navn som Astrid S, Renate Reinsve og Katy Perry. Men i arbeidet med den nye, rosa kreasjonen, er det ikke en kjendis hun har hatt i tankene. 

Jeg håper mammaen min vil bære sløyfen. Hun har hatt brystkreft, og heldigvis gikk det bra. Denne sløyfen er en hyllest til alle dem som er berørt av sykdommen.

Cathrine Børter. 

Da vi fikk vite at mamma hadde brystkreft ble jo livet satt litt på hold. Det er en periode med redsel, frykt og usikkerhet for hva fremtiden bringer. Det å nå få anledning til å kombinere eget design med en så viktig sak, bidrar til at det jeg gjør føles enda mer meningsfylt, sier Cathrine Børter. 

Tre kvinner står foran en laftet trehytte.

Millioner til forskning 

Gjennom 25 år har Rosa sløyfes støttespillere samlet inn over 465 millioner kroner til brystkreftforskning. I dag overlever ni av ti, og mye er takket være nettopp forskning. 

− Hver person som kjøper en rosa sløyfe, deltar i løpet vårt eller strikker et plagg til inntekt for aksjonen, bidrar til viktige fremskritt, sier styreleder i Brystkreftforeningen, Astrid Langeby Kolbekk. 

− Vi vet det ligger en enorm kraft i den lille, rosa sløyfen. Det gir håp for fremtiden, for vi er ikke i mål, sier Kreftforeningens generalsekretær, Ingrid Stenstadvold Ross.  

Vil få landet til å glitre 

Fremdeles dør flere hundre av brystkreft hvert år, og mange som overlever preges av bivirkninger fra behandlingen. Nå håper Cathrine Børter sløyfen hun har designet vil glitre på vesker, dressjakker og kjoler over hele landet, og bidra til at flere får bedre livskvalitet og at flere overlever. 

Det er en ære å få designe et smykke som redder liv.

Cathrine Børter

Kjøp Rosa sløyfe-produkter

Rosa sløyfe-aksjonen samler inn penger til livsviktig forskning som vil kunne føre til bedre behandling, lengre overlevelse og økt livskvalitet for dem som er, og blir, rammet av brystkreft.

Vi håper du liker årets sløyfe, og vil bære den med stolthet i oktober.

Kjøp en til deg selv eller til noen du er glad i, eller finn et annet produkt du liker!