ENVELOPE1976
Sløyfen er et symbol på livet

Et design som representerer livets gode og vanskelige øyeblikk
– Sløyfen er et symbol på livet, med sine bølger og klipper. Livet er ikke flatt, det har både oppturer og nedturer. Designet har en råskap og styrke ved seg, som man må ha når man blir berørt av brystkreft, sier kreativ leder i ENVELOPE1976, Celine Irgens Aagaard om årets sløyfe.
Moteprofil og ENVELOPE1976-designer Celine Irgens Aagaard har skapt en sløyfe som representerer livets gode og vanskelige øyeblikk.
Et meningsfullt oppdrag
Aagaard regnes som en av de viktigste moteaktørene i Norge, og som kreativ leder for et team bestående av kvinner, har oppdraget om å designe årets sløyfe vært meningsfullt.
Hvert år får 4000 personer i Norge beskjed om at de har brystkreft. Brystkreft er den største kreftformen blant kvinner, og flere enn 60 000 lever med diagnosen. Sykdommen preger ikke bare den som er syk, men også alle som står rundt. I oktober hvert år bærer vi den rosa sløyfen for å vise solidaritet med alle som er rammet av brystkreft.

Alle kjenner noen
Aagaard har selv kjent kreft tett på seg gjennom flere som står henne nær. Derfor føltes det ekstra personlig og meningsfullt å takke ja til oppdraget.
– Jeg tror omtrent alle kjenner, har kjent, eller vet om noen som er berørt av brystkreft. Det berører jo så mange flere enn den som blir syk. Da vi ble spurt om å designe årets Rosa sløyfe var det ikke noe tvil om at jeg ville takke ja. Å kunne bidra til å støtte forskning på brystkreft er utrolig meningsfullt.
ENVELOPE1976 er kjent for sitt tidløse uttrykk og har et fokus på bærekraft, gode materialer og minimalisme med det lille ekstra. Det reflekteres i årets sløyfe.

Et prisvinnende klesmerke
ENVELOPE1976 ble startet av de norske designerne Celine Irgens Aagaard og Pia Nordskaug i 2018. Det er et norsk high-end merke med et fokus på versatile plagg med et tidløst design.
ENVELOPE1976 har vunnet Oslo Runway Tribune Award og Costume Awards for årets grønne klesmerke og årets norske designer.
I dag selger ENVELOPE1976 til rundt 35 norske og internasjonale motevarehus og er blitt brukt av personligheter som Kronprinsesse Mette Marit, Bjarne Melgaard, Lucas Braathen, Gossip girl-skuespiller Kelly Rutherford og Mena Suvari.

En unik sløyfe
– Vi vil at så mange som mulig skal kunne bære sløyfen og forhåpentligvis vil den treffe bredt. Vi mennesker er alle ulike, kvinner er ulike, og kreft rammer ulikt. Vi har lagd en unik sløyfe som kan speile det, sier Aagaard.
Inntektene fra sløyfen går til brystkreftforskning for at flere skal overleve og få bedre livskvalitet etter kreftbehandling.
– Rosa sløyfe-aksjonen betyr ekstremt mye for de som er berørt, og jeg håper årets sløyfe kan symbolisere styrken og råskapen livet krever, avslutter Aagaard.
Unike kvinner trenger unik oppfølging
I dag vet vi at brystkreft ikke er én sykdom, men mange. Kreftsvulstene er like ulike som menneskene som får dem, og behandlingen som redder livet til én, kan ha en liten effekt for en annen. Målet er at hver enkelt kvinne skal få den behandlingen og oppfølgingen akkurat hun trenger. For å komme dit, trenger vi mer forskning.
Støtter du Rosa sløyfe, bærer du livsviktig forskning fremover!
