Om Rosa sløyfe-aksjonen

Målet med aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft, i tillegg til å støtte livsviktig forskning på brystkreft.

To kvinne rikledd rosa holder rundt hverandre og ser i kamera, begge smiler. Ene kvinnen holder rosa ballonger.

Rosa sløyfe er en internasjonal folkebevegelse som markeres over hele verden i oktober hvert år, og i Norge er det Brystkreftforeningen og Kreftforeningen som står bak aksjonen. 

Tusenvis er med på vårt Rosa sløyfe-løp, bygg og landemerker farges rosa og kreative ildsjeler samler inn penger med digitale bøsser, lotteri og quiz. Den rosa sløyfen vår bæres over hele landet, og næringslivet bidrar med donasjoner og kampanjer. Variasjonen på aktivitetene er stor, og sammen farger vi landet rosa og skaper oppmerksomhet om den kreftformen som rammer flest kvinner. Dette engasjementet gir et stort håp for fremtiden, for vi trenger fremdeles mer kunnskap. 

Hva går pengene til? 

Inntektene fra aksjonen går til forskning på brystkreft slik at flere kan overleve og at flere får best mulig livskvalitet etter brystkreftbehandling.  

Gjennom over 25 år med aksjonen, har brystkreftrammede og deres støttespillere skapt oppmerksomhet om sykdommen og samlet inn 465 millioner kroner til forskning. Det har utgjort en stor forskjell. Tidligere var brystkreft ofte knyttet til tabu og frykt, og vi er stolte over at Rosa sløyfe har bidratt til mer åpenhet og kunnskap om brystkreft, i tillegg til å ha bidratt til den utrolige utviklingen som har vært innenfor forskning på brystkreft.  

Forskerne gjør hele tiden små og store oppdagelser som vil komme brystkreftpasienter og andre kreftpasienter til gode. Det er disse forskerne og deres arbeid vi vil støtte gjennom Rosa sløyfe-aksjonen.  

Du kan lese mer om hva pengene har gått til og om de ulike prosjektene som har fått tildelt midler fra aksjonen.

Blir du med oss? 

Det er fantastisk at mulighetene for å overleve brystkreft stadig blir bedre, og at det er mindre bivirkninger og senskader enn før. Likevel er det fremdeles mange som ikke blir friske, og årlig dør over 600 av brystkreft. 600 døtre, søstre, mødre, kjærester og venner vi må redde. Mer forskning vil bidra til at flere overlever, og at de som rammes lever lenger og med bedre livskvalitet. 

I oktober går vi nok en gang sammen for å farge Norge rosa. Vi håper du blir med oss! 

Har du spørsmål om aksjonen? Ta gjerne kontakt med oss!

Visste du at: 
Rosa sløyfe har sitt opphav i USA der amerikanske kvinner på begynnelsen av 1990-tallet krevde større bevilgninger til brystkreftforskning. Den rosa sløyfen symboliserer solidaritet med brystkreftrammede.  

Våre samarbeidspartnere

Rosa sløyfe-aksjonen har flere fantastiske hovedpartnere og partnere som hvert år bidrar med synlighet og penger til livsviktig brystkreftforskning.

Logoer til ulike butikker og tjenester inkludert Colosseum Tannlege, Vitusapotek, Mester Grønn, Kid, Lindex og Coop.

Var dette nyttig?