Symbolet på støtte til berørte av brystkreft glitrer i år på rekordmange skjorter, kjoler og kåper.
Den Rosa sløyfen rives ut av hyllene
−Vi hadde tro på at den skulle slå an, men dette er over all forventning, sier Kreftforeningens generalsekretær, Ingrid Stenstadvold Ross.
For ellevte år på rad har Rosa sløyfe-aksjonen laget en designsløyfe. I år finnes det 200 000 eksemplarer, og mange steder er den allerede utsolgt.
−Den rives ut av butikkhyllene, og i vår egen nettbutikk har den vært utsolgt. Vi jobber hele tiden med å få inn flere, men på kort tid blir det utsolgt på nytt, forteller Ross.
Sløyfen selges hovedsakelig hos Lindex, Vitusapotek, Mester Grønn, Kid Interiør, Coop og Colosseum Tannlege. Den kan også kjøpes på stand hos Brystkreftforeningen rundt om i landet.
−Vi får stadig høre om steder som er tomme. Disse rekordene er på et helt nytt nivå. Dette betyr så mye, for hver eneste sløyfe bidrar til forskning på brystkreft, sier Ross.
Glitrende hyllest
Sløyfen er laget av kjendisdesigner Cathrine Børter, som står bak smykkemerket Pearl Octopuss.y. Hun har selv et personlig forhold til sykdommen, ettersom moren har hatt brystkreft.
−Det gikk heldigvis bra med mamma. Sløyfen jeg har laget er en hyllest til alle dem som er berørt av sykdommen, og det er veldig stas at så mange liker den, sier hun.
Nesten 60 000 lever med en brystkreftdiagnose i Norge, og rundt dem er kjærester, venner og familie. Astrid Langeby Kolbekk, styreleder i Brystkreftforeningen er én av dem.
−Det er sterkt å se så mange bærer sløyfen, og vite at det symboliserer støtte til alle oss som er rammet av sykdommen, sier Langeby Kolbekk.
Enorm utvikling
Gjennom 25 år har Rosa sløyfe-aksjonen bidratt med 465 millioner kroner til brystkreftsaken, blant annet gjennom salg av sløyfen.
− Det har bidratt til at langt flere overlever sykdommen enn tidligere, men vi er ikke i mål. Fremdeles dør 600 kvinner av brystkreft hvert eneste år. Vi trenger mer forskning, så enda flere kvinner kan få livet tilbake, sier Langeby Kolbekk.