Engasjementspakken er en digital løsning som passer for mindre aktører som ønsker å bruke Rosa sløyfes merkevare i egen kommunikasjon, for å synliggjøre at de samler inn penger til årets aksjon.
Rosa sløyfe sin engasjementspakke
Engasjementspakken er en digital løsning hvor dere kun trenger å fylle ut et skjema, for så å motta en e-post med informasjon og tilgang til å laste ned engasjementsmateriell. Materiellet kan brukes til å synliggjøre innsamlingsaktiviteten, engasjementet og støtten til aksjonen.
Engasjementspakken er en enkel måte å bidra og vise støtte til Rosa sløyfe-aksjonen. Løsningen passer for mindre aktører/bedrifter som ønsker å gjøre noe mer enn å gi en gave, men som ikke ønsker å knytte seg opp til et langsiktig samarbeid.
Det er ingen grense for hvor mye penger dere må samle inn, og dere velger selv hvordan dere ønsker å gjøre det – enten det er gjennom donasjoner, kjøpsutløsende donasjoner, auksjon av varer og gjenstander, donasjon ved billettsalg, interne arrangementer eller andre oppfinnsomme påfunn. Her oppfordrer vi dere til å være kreative!
Av hensyn til våre retningslinjer og større samarbeidsavtaler, finnes det noen føringer for hva som ikke er mulig gjennom engasjementspakken, men som krever et større samarbeid:
- Det er kun våre større samarbeidspartnere som har lov til å selge Rosa sløyfe sine produkter, inkludert designsløyfen.
- Materiellet skal ikke plukkes fra hverandre, eller endres på. Det er kun lov til å regulere størrelsen ut ifra hvilken flate det skal brukes på.
- Materiellet, inkludert logoen til Rosa sløyfe, kan ikke plasseres på egne produkter.
- Ved salg av produkt(er) skal materiellet brukes til å opplyse kjøper om hva de støtter med ved kjøp. Omtale som «overskudd» ønsker vi at dere unngår, da det ikke er konkret nok for kjøperen. Det kan for eksempel skrives på denne måten: «For hver solgte kaffe, donerer vi 20 kr til årets Rosa sløyfe-aksjon».
Etter dere har fullført innsamlingsaktiviteten mottar dere en e-post med lenke til et rapporteringsskjema. Her fyller dere inn hvor mye dere har samlet inn, hvordan dere har eller ønsker å betale inn pengene og hvordan dere synes innsamlingsperioden har gått.
Vi ønsker å legge til rette for at engasjementspakken skal være så enkel å bruke som mulig, så gi oss gjerne ris og ros i innrapporteringen som kan være med på å forbedre løsningen.
Inntektene fra aksjonen går til forskning på brystkreft slik at flere kan overleve og at flere får best mulig livskvalitet etter brystkreftbehandling.
Gjennom over 25 år med aksjonen, har brystkreftrammede og deres støttespillere skapt oppmerksomhet om sykdommen og samlet inn 465 millioner kroner til forskning. Det har utgjort en stor forskjell. Tidligere var brystkreft ofte knyttet til tabu og frykt, og vi er stolte over at Rosa sløyfe har bidratt til mer åpenhet og kunnskap om brystkreft, i tillegg til å ha bidratt til den utrolige utviklingen som har vært innenfor forskning på brystkreft.
Forskerne gjør hele tiden små og store oppdagelser som vil komme brystkreftpasienter og andre kreftpasienter til gode. Det er disse forskerne og deres arbeid vi vil støtte gjennom Rosa sløyfe-aksjonen.
Du kan lese mer om hva pengene har gått til og om de ulike prosjektene som har fått tildelt midler fra aksjonen.
1. Fyll inn skjema og motta e-post med aksjonsmateriell.
2. Gjennomfør innsamlingsaktiviteten(e).
3. Rapporter inn og betal på valgfri måte.
Merkevarenavnet og logoen til Rosa sløyfe er varemerkeregistrert og eies av Kreftforeningen og Brystkreftforeningen.
Rosa sløyfe-aksjonen garanterer sine hovedpartnere eksklusivitet innenfor deres respektive bransjer. Det innebærer at direkte konkurrenter av de ikke kan benytte seg av denne løsningen, selge aksjonen sine produkter (for eksempel den rosa designsløyfen) eller bruke logoen på egne produkter.